Noggrant utvalda övningar

Ny grupp Nivå 1, Nivå 2 och Nivå 3 startar inom kort. Anmälan via kontakt formuläret under fliken respektive på ort. 

 Våra klasser 

Vi delar upp träningen på olika nivåer då man behöver olika stöd och träningsprogram baserad på hur länge sen man hade förlossning och hur man har tränat sen dess. Vi möter varje mamma där de startar och hjälper de nå sitt mål.

8 tillfällen per nivå. Vi träffas en gång i veckan. 

Gravid: För dig som är gravid oavsett träningserfarenhet och vill få in rätt sorts träning under din graviditet för att träna säkert, förebygga typiska gravidbesvär och förbereda kroppen för kommande förlossning. (vi har för tillfället ingen gravid träning pga covid-19)

Nivå 1: För nyblivna mammor som inte tränat bäckenbotten kontinuerligt i minst 3 månader efter förlossningen. Förlossning inom senaste 12 månader

Nivå 2: För Mammor som avklarat Nivå 1, tränat bäckenbotten kontinuerligt i 3 månader efter förlossningen eller hade förlossning för mer än 12 månader sen.

Nivå 3: För mammor som avklarat Nivå 1 och 2 ovan hos Stark Mamma Fitnesscamp och vill fortsätta bygga vidare på sin hälsa tillsammans med oss och andra mammor.

Är du osäker vilken nivå du ska börja på så skicka ett mail till oss via formuläret nedan så hjälper vi dig. 

Bebisar är välkomna och det finns plats att parkera barnvagn. 

Efter graviditet är kroppens fogar mjuka, bäckenbotten är svag och bålen och sätet fungerar inte optimalt. Genom att träna upp de inre musklerna på rätt sätt kan du återfå en bra kontroll i kroppen som är en förutsättning för att kunna träna tyngre med mindre risk för skador.

Du kan med rätt träning kan du förvänta dig att:

  • Återfå kontakt med bäckenbotten
  • Bygga en stabil och stark bål
  • Minska risken för framfall
  • Stabilisera höfter och knän
  • Hjälpa kroppen att återhämta sig från graviditet och förlossning
  • Korrigera hållningen
  • Förebygga smärta i höfter
  • Förebygga smärta i knän
  • Förebygga smärta i rygg
  • Hjälpa delade magmuskler att läka ihop
  • Förebygga förlossningsdepression
  • Stärka kroppen och de muskler som slits av att bära och amma bebis

De positiva effekterna som man kommit framtill av träning under graviditet är bland annat följande:

  • Snabbare tillväxt av placenta
  • Minskad spänning och trötthet
  • Mindre ångest och oros tillstånd
  • Ökad känsla av välbefinnande
  • Förbättrad självkänsla
  • Ökad kroppsmedvetenhet
  • Mindre belastning på leder och ligament
  • Minskad risk för övervikt och fetma
  • Minskad risk att utveckla depression
  • Minskad risk för hjärt-kärl sjukdom
  • Minskad risk för hypertoni
  • Minskad risk för att utveckla diabetes
  • Minskad risk för komplicerade förlossningar
  • Minskat behov smärtlindring under förlossningen
  • Minskad risk för operativa ingrepp
  • Minskad risk för stora vaginala bristningar
  • Snabbare återhämtning

Förebygger skador